آزادوار شهری به قدمت تاریخ

صداقت بزرگترين زرنگي است .

دروغ از بدترين معايب، زشت‌ترين گناهان و منشأ بسياری از مفاسد است و بالطبع از كارهای زشت و ناپسند و عادت به آن از رذايل اخلاقی و از گناهان كبيره است.
كهن ترين اثر منثور يا لوحه اي كه در پيرامون دروغ در دست داريم دعاي داريوش كبير در ميراث تخت جمشيد به خط ميخي و به اين معنا براي ما باقي مانده است : خداوند اين كشور را از دشمن ، خشكسالي و دروغ محفوظ  دارد.
آیات و روایات بسیاری در زمینه زشتی دروغ سخن می گویند و آیات تکان دهنده ای حتی دروغگو را در ردیف کافران و منکران آیات الهی می شمارند. در روایات اسلامی دروغ به عنوان کلید گناهان شمرده شده است.
«إِنَّ اللَّهَ لَا یهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذَّابٌ»
....... قطعا خدا کسی را که افراط کار و بسیاردروغ زن را هدایت نمی‏کند (غافر/28)
پیامبر (ص) فرمودند : «آیا شما را از بزرگ ترین گناهان کبیره خبر دهم؟ شرک به خدا، نارضایی والدین، آنگاه نشست و فرمود: آگاه باشید دیگر از گناهان کبیره گفتار دروغ است». (راه روشن، ج 5، صص 328 و 329)
رسول گرامی اسلام(ص) فرمودند: "دروغ روزی انسان را کم می کند".
رسول خدا(ص) فرمودند: "بدترین و بالاترین رباها دروغ است" ( زیرا در ربای اقتصادی سرمایه افراد از میان می رود لکن در دروغ اصل ایمان خدشه دار می شود. )
حضرت پیغمبر (ص) فرمود که: هرگاه مؤمنی بدون عذر شرعی، دروغ بگوید، هفتاد هزار فرشته بر او لعنت می‏کنند. و از دل او تعفّن و گندی بلند می‏شود و می‏رود تا به عرش می‏رسد. و خداوند به سبب آن دروغ، گناه هفتاد زنا بر او می‏نویسد.
علی(ع) می فرماید: "دروغ انسان را به سوی بدی ها هدایت می کند و بدی ها نیز به سوی آتش جهنم".
امام صادق(ع) فرمودند:« خداوند فراموشي را بر دروغ پردازان مسلط مي سازد که انسان علاوه بر اينکه لازم است خود از دروغ گفتن بپرهيزد بايستي از همنشيني و دوستي با افراد دروغگو خودداري کند». قَالَ الصَّادِقُ(ع):إِنَّ مِمَّا أَعَانَ اللَّهُ بِهِ عَلَى الْكذَّابِينَ النِّسْيانَ (23)
دروغ نابود كننده سرمايه اطمينان است: مى‏دانيم مهمترين سرمايه يك جامعه اعتماد متقابل و اطمينان عمومى است، و مهمترين چيزى كه اين سرمايه را به نابودى مى‏كشاند دروغ و خيانت و تقلب است، و يك دليل عمده بر اهميت فوق‌العاده راستگویى و ترك دروغ در تعليمات اسلامى همين موضوع است. در احاديث اسلامى مى‏خوانيم كه پيشوايان دين از دوستى با چند طايفه از جمله دروغگويان شديدا نهى كردند، چرا كه آنها قابل اطمينان نيستند. على( ع ) در كلمات قصارش مى‏فرمايد: «اياك و مصادقة الكذاب فانه كالسراب، يقرب عليك البعيد، و يبعد عليك القريب»" از دوستى با دروغگو بپرهيز كه او همچون سراب است، دور را در نظر تو نزديك و نزديك را دور مى‏سازد". خدا نكند كسی معروف شود به دروغگويی كه هيچ چيز شايد بيشتر از اين به حيثيت انسان لطمه نمی‌زند.

نویسنده: داود ׀ تاریخ: دو شنبه 9 بهمن 1391برچسب:دروغ , بدترين, معايب, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تمامی حقوق برای سایت روستای آزادوار محفوظ است. انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است